Zprávy z Frýdlantu 1

PDF
Tisk
Email
Napsal uživatel Petr Houštěk junior
Sobota, 11 Červenec 2009 21:39

    Jsem zde opět po roce s horkými novinkami z Plachtařského mistrovství ČR Dvousedadlovek, které se letošní rok koná na vzdáleném letišti ve Frýdlantu nad Ostravicí. Letošní rok je pro náš aeroklub rekordní, jelikož poprvé se mistrovství účastní šest posádek našeho klubu.  Kromě pravidelných účastníků jsme v našem jaroměřském kempu uvítali nováčky a to Martina Pavlíka, Veroniku Kučerovou a Otu Včeláka. Poprvé se také rozrostl náš letový park, a kromě blaníků, zde létá také náš Twin Astir. 

    Dnešní den byl vyplněn přípravami na závody a kromě přeletů blaníků, ubytování jsme též za pomoci Petra Vodičky připravili naši techniku. Tedy dá se řící, že jsme připraveni.   

Aktualizováno ( Sobota, 11 Červenec 2009 22:03 )

Na nebi zářili akrobaté a Rudý baron

PDF
Tisk
Email
Napsal uživatel Martin Husták
Čtvrtek, 04 Červen 2009 08:04

 

Zdejší aeroklub  u příležitosti tradičního Dne dětí připravil den otevřených dveří. Velký obdiv a potlesk sklidili především světoví mistři ve skupinové akrobacii – zdejší skupina Flying Aerobatics Team a také Rudý baron - letecké eso válčícího Německa v období 1. světové války. Salvy z jeho kulometů a nízké průlety s bojovými obraty zaujaly nejen malé kluky a holky, ale také nás - otce, srdcem stále klukovské.

 

Slunná květnová sobota přilákala na letiště mnoho návštěvníků. Již v poledne se herní prostor plnil řadou dětí v doprovodu rodičů. Aby se děti dostaly do závěrečného slosování, musely splnit různé úkoly – například běh s kočárkem, skoky v pytlích či chůzi na chůdách. Nechyběl ani paraglidingový trenažér. Více než 250ti šťastlivcům se podařilo úkoly zdárně absolvovat a tak získali různé dárečky a někteří z nich dokonce pocítili radost z výhry věcných cen. Nejšťastnější  však byla výherkyně hlavní ceny - vyhlídkového letu pro tři osoby. Na palubu Cessny 172, kterou pilotoval  Ladislav Škarytka, vzala také své dvě kamarádky.

 

Dospělí  a děti, které měly již splněné soutěže, obdivovali letecká umění zdejších pilotů. Ještě před jejich vystoupením prostor před hangárem „okupovali“ letečtí modeláři s jejich miláčky. Z řady pěkných modelů jmenujme například maketu akrobatické Extry 500 nebo zdařilý model americké stíhačky Hellcat. Vrcholem bylo vystoupení nepočítaného množství modelů se zapojenými stuhami, které si je snažily navzájem „zkrátit“ vrtulemi.

 

Hlavní program leteckého dne začal hromadným výsadkem parašutistů ze stařičké Anduly s imatrikulací OK-GIB. Tento stroj byl vyroben v padesátých letech minulého století a nejčastěji pobýval na letišti v Praze – Letňanech. Do současné doby se u nás zachovalo několik desítek  exemplářů tohoto ruského stroje. Po hladkém přistání všech paragánů se na nebi objevil motorový kluzák L-13 SW Vivat pilotovaný panem Kočím. Tichou akrobacii na větroni L-13 Blaník předvedl p. Krtička. Dále se v programu představily letouny řady Zlín (Z-226 Trenér, Z142, Z 43), historické letouny,  elegantní replika BH-1 a další. Opravdu zajímavé bylo vystoupení zemědělského letounu Z-37 Čmelák, za jehož řízení usedl zkušený Jiří Saller. Ukázky postřiků zemědělských plodin z výšky snad několika centimetrů zaujaly mnoho přihlížejících a konečný shoz vody, používaný například při požárech, byl atrakcí pro děti. Jemná vodní tříšť totiž vlivem bočního větru dopadala až k nim. Vrcholným kouskem bylo přistání Čmeláka přímo před diváky na plochu srovnatelného s fotbalovým hřištěm. 

 

Zlatým hřebem leteckého dne byla již tradičně mistrovská čtveřice Flying Aerobatics Team. Jistě nemusím připomínat, že skupina před pěti roky našla domovský přístav v Jaroměři. Každoročně se zúčastňuje mnoha leteckých show po celém světe. Připomeňme alespoň zlatou medaili z mistrovství světa, které se v roce 2007 konalo v zemi vycházejícího slunce – Japonsku. Sehraná čtyřka ve složení   Ing. Radka Máchová společně s Jiřím Sallerem, Ing. Miroslavem Krejčím a Ing. Jiřím Vepřekem ani tentokrát nenechali nikoho na pochybách, že jsou skutečně světovou špičkou. Patří jim dík za reprezentaci českého pilotního umění a v neposlední řadě také našeho města.

Aktualizováno ( Čtvrtek, 04 Červen 2009 08:05 )

První letošní pětikilo ...

PDF
Tisk
Email
Napsal uživatel Jan Červený
Čtvrtek, 04 Červen 2009 07:58
Aano je to tak, letos už tato pomyslná meta padla, jejím pokořitelem se stal Koďous na jeho novém stroji v sobotu 23.května ... Ale tak začneme od začátku ... už cca od středy to podle všech modelů vypadalo, že se bude dát letět dlouhý pravítko, modely se jenom lišily v tom, jak dlouhý to vlastně bude ... v sobotu se scházíme o půl osmé a skládáme letadla, v devět už jsme na startu a vymýšlíme trať ... nakonec volba padla na trojúhelník JA-Budišov-Bynovec-JA , zhruba 530km ... první startuje v deset hodin Hejrupák s Vosou, následuje Venca Marel, Koďous a já ... Hejrup hlásí po vypnutí dvoumetr a základnu v tisíci metrech, následně odchod na trať ... já odlítám jako poslední a marně se snažim dohnat skupinu těch rychlíků, přestože jsou mraky relativně nízko, jedou jak draci, čemuž dost pomáhá i vítr do zad o síle nějakejch 22 km/h, kterej některejm z nás udělá problém při cestě zpátky ... Hejrup se zarazil o Suchej vrch, dle hlášek v rádiu to zkouší svahovat což se i posléze daří a přeskakuje dál k Šumperku, pořád ho máme problém dohnat :) Kus za Šumperkem se začíná zdvihat terén, je to taková náhorní plošina směrem k tý Libavý, problém je že mraky s terénem moc nestouply a pořád jsme někde na zemi, nicméně postupovat se dá ... v Budišově je první Hejrup, kterýho už dotáhnul Koďous, pak dost dlouho nic, pak Venca a nakonec zas já :) Snažím se držet si dost vejšky a proto jsem byl dost překvapenej, když jsem na pátym před otočkou viděl Vašíka, jak tam práškuje po zemi, nicméně Vašík to trefil od země a já jsem se pak k němu mohl vrátit po otočce ... Hejrup jede dál proti větru, ale jak je rychlej tak před nim není počasí a svoji pouť nakonec ukončil na poli poblíž Rýmařova ... Vedení přebírá Koďous, podle jeho slov večer to vzal víc na západ jako na Bouzov, což se ve finále projevilo jako zásadní tah podle mého soudu ... s Vašíkem si to šinem pomalu za ním a nejdem tak na západ ale zas zpátky k Šumperku, což zase byla naše chyba, v tom závětří jsem ztrávil skoro třičtvrtě hodiny bez toho abych našel nějaký normální stoupání, Vašík má podobnej problém nicméně se z toho vyhrabe trochu dřív jak já ... Koďous pořád jede a když my s Vaškem opuštíme Šumperk tak Míša dává tušim Jičín ... za Sucháčem je pěkná řádka až někam k Týništi, na chvíli jsem musel přejít na Pardubickej approach abych to mohl pročoudit přes Žamberk přímo na Týniště a nemusel to oblítávat ... voják neměl provoz a tak byl v pohodě docela ... kolem Hradce byla trochu díra, kterou ale šlo překlouzat ... když jsme na hořický bouli tak Míša hlásí Mimoň a stále dobrý podmínky ... Vašík zůstává na hořický bouli, já jsem poskočil na dvorskou a to byla zřejmě moje další chyba ... letíme teda dál na západ, já jsem se nakonec otočil před Semilama, Vašík otočil Mnichovo Hradiště, v tý době Míša hlásil Bynovec a návrat :) No a suma sumárum toho pěknýho dne ? Přes šest, resp. sedum hodin v letadle, Hejrupovi to dalo 162km, mě nakonec 362km, Vašíkovi nějakejch 411km a vyhrál to Koďous, kterej to prostě oblít :) Tak zas někdy ...

První prodloužený víkend ...

PDF
Tisk
Email
Napsal uživatel Jan Červený
Úterý, 05 Květen 2009 19:00

Vlastně už 30.dubna jsme se sešli na letišti k oslavě filipo - jakubkské noci, dál k oslavě narozenin našich elementárníků, taktéž jsme dali dohromady Twins Astira, bylo toho zkrátka víc no :) V pátek na první máj jsme chtěil už od rána provozovat naviják, nicméně zradila technika - musely se nabiít baterky do navijáku a tak se začlo lítat až po poledni, žáci si svoje odskákali a pak šel jejich Blaník tušim ještě do termiky, která se též vyskytla ... zatímco se nabíjely baterky, sešla se poměrně početná skupina k nelehkému úkolu, a to zkompletování Twin Astira :) I tohle se po několika pokusech povedlo, jediný co, tak se musely střídat lidi na koncích křídel bo je to fakt pekelně těžké, kam se hrabe Koďousovo eLeSka :) V pozdním odpoledni pak Jarda Szakal, kterýho přeškolil Petr Houšťků, přeškolil další zájemce na lítající kánoj :) V sobotu jsme zas navijákovali, tentokrát opravdu od rána, odpoledne pak zkoušelo několik jedinců poletování v čistý termice. Od ranních hodin mohl být k vidění nad Orličkama lenťák a během dopoledne bylo pak možný vidět čtyři lenťáky za sebou, tak se to hezky rozvlnilo :) V neděli nás ještě na letišti pár bylo ale k činnosti nás probudily až kumuly, který začaly skákat na Orličkách a směrem k Trutnovu, tak jsme tak nějak předpokládali, že mraky budou i u nás v rovině nicméně nemělo tomu tak být :) S Koďousem jsme naplánovali tříkilo Ja - Trutnov - Bouzov - Vrchlabí - Ja, na výkonné Gradienty až moc :) Po vypnutí bylo k nalezení nějaký stoupání v čistý, nicméně první mrak byl až před Trutnovem ... Koďous byl tentokrát zřejmě moc rychlej a když doletěl k Rokytnici a stále žádný mraky, tak se obrátil a valil dom ... já jsem se trochu zadrnul při odletu a tak po otočení Trutnova jsem pak točil ještě u Velkýho Poříčí a pak u Pekla, oboje v čistý a pak se mi povedlo překlouzat hřeben Orliček do Orlického záhoří a navázat na řadu která tam byla ... no a pak už to byl jízda bo točit se skoro nemuselo ... doletět se mi to nepovedlo, neotočil jsem Vrchláb, nicméně to dalo pěkný 266km na Vosu řekl bych průměrem nadprůměrným :)  ... další kdo tu poletovali byl Honza Flaks a Kamil s Petrem Houšťkem na Twinu ... 

Přeškolování   Lenťáky za Orličkama

Řádka za Orličkama   Celkem běžný stoupání toho dne :)

Od čtvrtka jsou taktéž závodníci v Šumperku, kde začal už tradiční Jesenický jarní pohár ... zatím se odletěly tři platné disciplíny a naši si vedou velice dobře ... v kombících je Vodouch zatím průběžně první, Hejrup devátej, v klubovce Vena Marel desátej a Pavel Hartman čtyřicátej ... ještě se počítám pár disciplín poletí tak budem klukům držet palce ... 

Jistě jste si všimli dalšího futrálu v našem areálu, o Velikonocích dovezl Koďous ze Švýcarska pěkňoučkou LS3ku a dneska už by měl mít snad všechny papíry po kupě ... takže další přírustek je LS3ka, OK-2357, startovní znak RI Romeo India .. novému majiteli blahopřejeme :)    

Aktualizováno ( Úterý, 05 Květen 2009 21:17 )
JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL